Dat de logistieke wereld van TMA Logistics ontzettend in ontwikkeling is en daarmee extra uitdagend is voor young professionals, bewijst het verhaal van Jivan Gadjradj. Bij TMA is hij Business Controller. Wij spraken hem in het TMA-kantoor in de Amsterdamse haven, met immens uitzicht over de terminal, de kades en warehouses.
Binnen het Noordzeekanaalgebied is TMA Logistics een belangrijke logistieke speler. Het logistiek bedrijf verricht overslag van containers via binnenvaart, shortsea en deepsea. Daarnaast worden auto’s, breakbulk, agri-producten en projectladingen overgeslagen op de TMA-terminals in Velsen, Beverwijk, Harlingen en Amsterdam.
Hoe zit jouw loopbaan bij TMA er tot nu toe uit?
“Drie jaar geleden ben ik hier als Gate Medewerker begonnen, als bijbaan naast mijn studie Bedrijfskunde. TMA biedt vaak bijbanen aan voor studenten om jonge mensen kennis te laten maken met de logistieke wereld. Mijn intentie was om er een half jaar te werken, ervaring op te doen en dan weer verder te kijken. Maar TMA zag mijn potentie en wilde mij graag aanhouden. Ik heb wel even getwijfeld, want ik ben opgeleid tot consultant en had altijd gedacht aan een baan in de consultancy.
Inmiddels ben ik bij TMA doorgegroeid en werkzaam als Business Controller. Mijn werkveld is erg breed en dat maakt mijn job erg uitdagend. Als Business Controller kijk je met een financiële blik naar een bedrijf en hoe een bedrijf presteert. Bij TMA ben ik financieel strategisch en juridisch adviseur van het management geworden. Maar ik adviseer ook veel voor maatschappijen binnen ons concern en ik zet business cases op omtrent onze groeiprojecten, zoals de bouw van nieuwe loodsen bij onze terminal in Amsterdam.”
Wat maakt werken in de logistiek zo leuk?
“TMA begeeft zich in een erg dynamische branche, waarin alles gebaat is bij efficiëntie en alles zo snel mogelijk en zo goedkoop mogelijk moet verlopen. Echter zijn wij als logistiek bedrijf ook heel erg gevoelig voor allerlei externe factoren. Doordat wij afhankelijk zijn van een netwerk spelen marktomstandigheden een belangrijke rol. Maar ook de natuur heeft bijvoorbeeld grote invloed op de scheepsvaart; bij storm kunnen de schepen bijvoorbeeld de haven niet bereiken en bij periodes van droogte ervaart de binnenvaart problemen. Dit zorgt ervoor dat elke dag een nieuwe uitdaging met zich meebrengt. Dit maakt de branche leuk en uitdagend.”
Wat is kenmerkend voor TMA?
“Vaak zie je bij grote bedrijven een hoop bureaucratie, maar bij TMA zijn de lijnen kort. Als mensen goede ideeën of initiatieven hebben, dan wordt daar naar geluisterd. Dat kan zowel zakelijk als niet zakelijk gebied zijn. Zo organiseren we veel sociale activiteiten om de verbinding met elkaar sterk te houden. Naast onze locatie in Amsterdam, werken we ook in Beverwijk, Velsen, IJmuiden, Harlingen en Antwerpen. Ondanks dat het allemaal aparte locaties zijn, hebben we door die sociale activiteiten toch een gezamenlijk gevoel.”
Kun je voorbeelden geven van die sociale activiteiten?
“Naast kerstborrels, organiseren we voor medewerkers bijvoorbeeld een voetbaltoernooi in het stadion van FC Volendam, waarvan we sponsor zijn. En een initiatief van mij is onze aanstaande deelname aan de Dam tot Dam loop. Dat soort ideeën ontstaan vaak in de kantine en als dat voorgelegd wordt aan de directie, wordt er vaak enthousiast op gereageerd. Dat geeft wel aan dat je hier geen nummer bent en dat er echt naar je geluisterd wordt.”
Wat zou jij young professionals willen meegeven vanuit jouw ervaring binnen de logistiek?
“Van oudsher wordt de logistieke wereld en voornamelijk de haven gezien als een stoere mannenwereld waarin veel fysiek arbeid wordt verricht. Deels is dit nog zo: juist die oude werkcultuur en bijbehorende mentaliteit zorgen ervoor dat we denken in snelle oplossingen, onze schouders eronder zetten en de klus wel klaren. Maar inmiddels wordt de logistiek ook steeds meer geautomatiseerd en data gestuurd om klanten zoveel mogelijk te ontzorgen.
Het gaat tegenwoordig dus ook over just in time principes, supply chain optimalisatie en data gestuurde afroepen. Daardoor wordt er ook veel werk verricht vanuit kantoor. Dat blijft binnen de sector nog weleens onderbelicht. Bij TMA zijn we bijvoorbeeld heel erg gebaat bij ons eigen IT systeem, omdat we daardoor heel erg custom made onze klanten kunnen voorzien van informatie die ze willen zien. De digitale wereld waarin we leven komt juist ook heel erg tot uiting in de logistiek en dat kan veel young professionals aanspreken. Daarbij ontwikkelen wij onze eigen software met onze eigen IT-afdeling; een afdeling die flink aan het groeien is.”
Dus veel logistieke zaken zijn verweven met IT?
“De loods waar we vanuit dit kantoor naar kijken is bijna volledig automatisch. Zo pakken automatic guided vehicles alle pallets op en brengen het naar de juiste opslagplaatsen. Eenmaal daar aangekomen, wordt alles via liften en kabelbanen op zijn plek gezet. Met een druk op de knop kan een medewerker weer een pallet laten ophalen wanneer dat nodig is; niemand raakt het aan. Daarin zien wij dus een verschuiving van de traditionele werkvloer naar kantoor; steeds meer wordt er geautomatiseerd. Dit zorgt voor een andere manier van werken. Proces analisten en operators zullen een steeds belangere rol krijgen om alle automatische processen aan te sturen en te controleren.
Maar onze machinisten en chauffeurs van heftrucks of vrachtwagens moeten zeker niet vergeten worden. Ook al is automatisatie een wens, deze mensen zijn in de toekomst nog steeds zeer gewild binnen de logistiek. Automatiseren kost tijd en niet alles kan volledig geautomatiseerd worden. Hoe gekker of specialer het project is hoe meer manueel werk er nodig is. En bij TMA zijn wij dol op speciale projecten. Denk daarbij aan hele grote projectladingen, zoals voor de zeesluis van IJmuiden, de windmolens op zee en de fietsenstalling achter Amsterdam Centraal.”
Alle informatie over TMA Logistics is te vinden op www.tmalogistics.nl.