Kennisplatform voor noord holland

Wat moeten werkgevers weten over EHBO binnen de organisatie?

Geplaatst op 22 augustus 2024

Medische noodsituaties kunnen overal ontstaan. Ze zijn ook niet altijd het gevolg van een ongeluk. Dat betekent dat ze ook op de werkvloer kunnen ontstaan, en dat is het domein waar je als werkgever verantwoordelijkheid draagt. Ook hier moet adequaat en snel gereageerd worden door middel van het verlenen van eerste hulp om erger te voorkomen. Maar dat moet dan wel goed georganiseerd worden. Wat moeten werkgevers weten over EHBO binnen de organisatie?

Risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) en EHBO

Niet ieder bedrijf is hetzelfde. Op verschillende werkvloeren gelden verschillende risico’s. Dat is iets wat in kaart gebracht kan worden aan de hand van een risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E). Als daaruit blijkt dat die risico’s vragen om de aanwezigheid van EHBO op de werkvloer, ben je als werkgever verplicht om dat te organiseren. Dat betekent niet alleen dat je ervoor moet zorgen dat de benodigde EHBO-voorzieningen aanwezig zijn en binnen handbereik zijn, maar het houdt ook in dat je ervoor moet zorgen dat er mensen aanwezig zijn die adequaat zijn opgeleid om eerste hulp te verlenen in noodsituaties. Dat kan betekenen dat er een aantal mensen een EHBO cursus in Amsterdam of elders moeten volgen. Tijdens die cursus, die uiteraard op kosten van het bedrijf en onder werktijd is, leren de aangewezen medewerkers alles wat nodig is om adequaat om te kunnen gaan met allerlei verwondingen, maar ook bewusteloosheid of een hartstilstand. Dat geeft ze het vermogen en hopelijk ook het zelfvertrouwen om snel en effectief te reageren op noodsituaties.

Er zijn EHBO-voorzieningen die verplicht aanwezig moeten zijn

Als je dan opgeleide EHBO’ers binnen de organisatie hebt als werkgever, moeten deze ook in staat gesteld worden om effectief te handelen wanneer dat nodig is. Dat betekent dat ze passende EHBO-voorzieningen nodig hebben. Daar moet je als werkgever dus voor zorgen. Je moet investeren in EHBO-kits met benodigdheden zoals verband, pleisters, scharen en mond-op-mondbeademingsmaskers. Deze moeten op strategische en duidelijk gemarkeerde plekken te vinden zijn en altijd voldoende materialen bevatten, wat dus betekent dat ze gecontroleerd en bijgevuld moeten worden. Daarnaast moeten EHBO’ers altijd toegang hebben tot telefoonlijnen om snel hulpdiensten in te kunnen schakelen. Mogelijk is ook een AED in het gebouw wenselijk.

EHBO-training moet herhaald worden

Helaas voor jou als werkgever en wellicht ook voor de medewerkers in kwestie, is één keer een EHBO-training volgen niet voldoende om voor de rest van je leven gekwalificeerd EHBO’er te zijn. Om voldoende onderlegd te blijven, moet de training regelmatig worden herhaald. Zo kan men zijn of haar vaardigheden bijhouden, want de kans is groot dat ze niet met grote regelmaat in de praktijk hoeven te worden gebracht. Maar het kan natuurlijk ook zijn dat er in de loop der tijd nieuwe technieken en richtlijnen ontstaan waarvan men op de hoogte moet geraken. Regelmatige herhaling van de training zorgt ervoor dat men up-to-date blijft met de meest recente procedures. Daarnaast is het natuurlijk ook gewoon zo dat regelmatige oefening voor meer zelfvertrouwen en kalmte in stressvolle situaties zorgt.

Je kunt EHBO én veiligheid als werkgever ook als een morele verplichting zien. Maar daarnaast is het ook een goede investering. Als er immers adequaat ingegrepen kan worden bij medische noodsituaties op de werkvloer, wordt ook de kans op langdurig ziekteverzuim verkleind. Dat is een win-winsituatie.

Delen via

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal?

Laat het ons weten via nieuwsberichten@kijkopnoord-holland.nl of via onze handige nieuwsmodule.

Nieuws aanleveren

Zoeken naar: