Kennisplatform voor noord holland

Waarom elke ondernemer in de creatieve branche ook blogs zou moeten schrijven

Geplaatst op 17 juni 2024
Waarom elke ondernemer in de creatieve branche ook blogs zou moeten schrijven

Blogs: heel internet staat er vol van. Sommigen zijn van uitstekende kwaliteit en bieden handige tips of veel bruikbare informatie over een specifiek onderwerp. Anderzijds zijn er ook veel blogs van een matige kwaliteit. Misschien zie je als ondernemer nog niet de toegevoegde waarde van het schrijven van blogs in, maar die is er wel. Tenminste, als je het goed aanpakt en natuurlijk hangt het ook af van de aard van je onderneming. 

Ben je actief in de creatieve branche en bijvoorbeeld werkzaam als schrijver, muzikant, softwareontwikkelaar, marketeer of kunstenaar? Dan is het schrijven van blogs zeker een toevoeging en we leggen je uit waarom. 

Je laat zien dat je expertise hebt 

Binnen de creatieve industrie is het soms fijn om een diploma te hebben, maar dit is niet het allerbelangrijkste. Als je bijvoorbeeld zeer goed kan schrijven, maar geen opleiding journalistiek hebt gedaan, dan kom je prima ergens aan de bak. Dit geldt bijvoorbeeld niet voor loodgieters of andere specialisten, want die hebben een vakopleiding nodig.

Binnen de creatieve industrie is het dan ook relevant om te laten zien wie je bent, wat je kunt en hoe je je creativiteit kunt inzetten voor je potentiële opdrachtgevers. Een blog is een goede manier om je expertise te laten zien. Als je bijvoorbeeld actief bent als creatief schrijver, dan kun je mensen in blogs tips geven voor het construeren van een literair verhaal. Met een goede domeinnaam wordt je blog overigens gemakkelijker gevonden. 

Je bouwt een connectie met je doelgroep op

Duurzame klantrelaties passen helemaal bij deze tijd. Zeker in de dienstensector zijn duurzame klantrelaties handig en soms zelfs noodzakelijk. Wanneer je bijvoorbeeld actief bent als ontwerper, dan heb je veel aan grotere klanten die regelmatig voor grote bedragen opdrachten bij je afnemen. 

Dat is waardevoller dan kleine klanten die af en toe een kleine opdracht aanbieden. Natuurlijk is dat ook wel leuk, maar je bent ook tijd kwijt aan het contact, research en andere zaken waardoor het dan soms qua uren helemaal niet uit kan. 

Als je op zoek bent naar duurzame klanten, dan doe je er ook goed aan om blogs te schrijven, want op die manier bouw je sneller een band op. 

Grotere bedrijven en organisaties houden je blogs dan ook in de gaten en als ze dan iemand nodig hebben voor een klus, dan schakelen ze je sneller in, want ze weten wat je kunt!

Beter voor de zoekresultaten 

Hoe beter de content, hoe blijer de zoekmachinegebruikers en daar spelen grote zoekmachinebedrijven zoals Google natuurlijk handig op in. Als je met enige regelmaat relevante content schrijft, dan kom je hoger in de zoekresultaten met relevante zoekwoorden.

Delen via

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal?

Laat het ons weten via nieuwsberichten@kijkopnoord-holland.nl of via onze handige nieuwsmodule.

Nieuws aanleveren

Zoeken naar: