GoDutch lanceert een eerlijke benadering van zakelijk bankieren in Nederland. De innovatieve bank oplossing maakt alle inkomsten die traditionele banken verdienen inzichtelijk en geeft tot 70% van de verdiensten terug aan haar gebruikers. Daarnaast verbindt GoDutch zich ook actief aan sociale en duurzame initiatieven en moedigt ze haar gebruikers aan om ook bij te dragen. GoDutch heeft als doel om binnen twee jaar een klimaatpositieve status te bereiken. Met deze unieke aanpak herdefinieert GoDutch het concept van ‘fair banking’.
Werkelijke kosten voor bankieren drie tot vier keer hoger dan gedacht
Veel mensen denken dat hun maandelijkse vaste lasten de enige inkomsten zijn die een bank aan hen verdient. De werkelijkheid is echter dat dit bedrag gemiddeld drie tot vier keer over de kop gaat. Zo ontvangen banken risicoloos 4% rente op het geld dat klanten op hun rekening hebben staan van de Europese Centrale Bank. Bij kaartgebruik wordt er gemiddeld 1,25% van het uitgegeven bedrag per betaling verdiend. Daarnaast wordt er meestal een vaste opslag gerekend voor iedere inkomende en uitgaande transactie, ongeacht het type, oplopend tot € 0,25 per transactie.
Tot 70% van de inkomsten gedeeld met gebruikers
Bovenstaande gebruikskosten worden nu door alle huidige bankoplossingen opgestreken als inkomsten. GoDutch transformeert het financiële landschap door de totale inkomsten inzichtelijk te maken en de baten te delen met gebruikers.
GoDutch biedt diverse pakketten voor zakelijk bankieren gericht op mkb-bedrijven, zelfstandigen, verenigingen en stichtingen. Er kan gekozen worden voor een gratis rekening waar 10% van de inkomsten gedeeld wordt of een betaald pakket waarbij dat oploopt tot 70%. Hoe hoger de fee, hoe uitgebreider de functionaliteiten zijn, en hoe hoger het gedeelde percentage. Gebruikers ontvangen elk kwartaal hun deel van de inkomsten.“De afgelopen jaren hebben banken recordwinsten geboekt, een groot deel daarvan is verdiend aan rente, kaartgebruik en andere gebruikskosten van hun klanten. Dat is oneerlijk. Hun klanten hebben immers voor deze inkomsten gezorgd. Daarnaast staat wat door ondernemers onderaan de streep wordt betaald aan de bank, niet meer in verhouding met het product dat zij afnemen”, aldus Thomas Vles, oprichter van GoDutch: “Door onze inkomsten en kosten transparant te maken, en de inkomsten te delen met onze gebruikers stellen wij een nieuwe norm: écht eerlijk bankieren. In plaats van bankieren als kostenpost, gaan onze gebruikers geld verdienen aan hun betaalrekening.”
Klimaat en sociaal positief bankieren
Naast de inzet voor een eerlijke financiële herverdeling, wordt fair banking door GoDutch geherdefinieerd door actieve participatie aan sociale en duurzame initiatieven. GoDutch heeft zichzelf de doelstelling opgelegd om binnen twee jaar klimaat positief te zijn. Daarnaast wordt voor iedere gebruiker, maandelijks zolang de rekening actief is, 5 m² Afrikaanse savanne vergroend in samenwerking met Justdiggit.
De gebruikers van GoDutch worden ook gestimuleerd om een aantal goede doelen te ondersteunen, zoals KWF, War Child en The Ocean Clean-up. Wanneer gebruikers eens per kwartaal hun percentage van de verdiensten van GoDutch ontvangen, kunnen zij ervoor kiezen om hun netto-inkomsten, waar alle kosten zijn afgetrokken, automatisch aan een of meer initiatieven te doneren. GoDutch zal op termijn vanuit een eigen stichting het aantal initiatieven op gaan schalen.
“Om klimaat- en sociaal positief te worden moeten we verder kijken dan alleen GoDutch. Zo moeten we de samenwerking opzoeken met 100% duurzame fondsen en zorgen dat onze partners ook minimaal klimaatneutraal opereren.” stelt Vles: “Daarnaast activeren wij ook onze eigen community. Wij geven gebruikers de keuze hun winsten vanuit de app te doneren aan sociale en duurzame projecten, terwijl zij zelf gratis blijven bankieren. Een win-win voor planeet en portemonnee.”
In drie uur een Nederlandse IBAN
Het bieden van de best mogelijke gebruikerservaring is onderdeel van GoDutch’ missie. Dit uit zich in snelheid, gemak en een persoonlijke benadering. Via de web-app kunnen nieuwe gebruikers zich in enkele minuten registreren, waarna in maximaal drie kantooruren hun Nederlandse IBAN verschijnt. Vanaf dat moment kunnen de betaalkaarten van Mastercard direct op de telefoon gebruikt worden. Fysieke kaarten worden binnen enkele dagen bezorgd.
GoDutch biedt alle functionaliteiten die je bij zakelijk bankieren mag verwachten, inclusief zo goedkoop mogelijke wereldwijde overboekingen, bulk betalingen via upload, SEPA-incasso’s en extra betaalkaarten voor personeel. Daarnaast kunnen gebruikers transacties exporteren, of een accountant of controller direct toegang geven. Wanneer er zich voor gebruikers onverhoopt problemen voordoen, kunnen zij kiezen voor persoonlijk contact via de telefoon, e-mail of chat. Daarnaast heeft GoDutch een noodnummer dat 24/7 bereikbaar is.
Vles: “Uit eigen ervaring weet ik dat kleinere zakelijke gebruikers niet vooraan in de rij staan als het gaat om service bij de bank. Zo kan een rekening aanvraag weken tot maanden in beslag nemen en word je bij een vragen van het kastje naar de muur gestuurd. GoDutch houdt het simpel. Snel toegang tot je nieuwe rekening, alle benodigde zakelijke bankierfuncties en gewoon met ons kunnen bellen als je een vraag hebt; dat maken wij weer ‘gewoon’.”
Veiligheid en zekerheid
Door de samenwerking met de Franse betalingsdienstverlener Swan voor transactieverwerking, compliance en risk management, hebben gebruikers de voordelen van geavanceerde technologieën en hoge veiligheidsstandaarden voor hun bankzaken. Continue fraudemonitoring beschermt gebruikers tegen phishing aanvallen en kaarttransacties worden beschermd met Mastercard SecureCode. Gelden worden veilig aangehouden in gescheiden rekeningen door een van de veiligste banken in Europa. Daarnaast is de EU-richtlijn Depositogarantiestelsels (DGSD) van toepassing op de zakelijke rekeningen van Swan, die bescherming biedt tot €100.000.
10.000 bedrijven in één jaar
Met haar unieke propositie streeft GoDutch ernaar om binnen één jaar een bestand van 10.000 bedrijven op te bouwen in Nederland. Door gesloten partnerships met platformen voor bedrijfsoprichting zoals Firm24, Vereniging van Eigenaren beheerders en een beursgenoteerde onderneming aan de Euronext als een van de eerste gebruikers, lijkt dit doel binnen handbereik: “Uit een beursgenoteerde gebruiker nog voor de officiële lancering blijkt dat de transparantie, servicegerichtheid en ESG waar GoDutch voor staat ook door grotere bedrijven gemist wordt. GoDutch springt in het gat dat banken in Nederland zelf hebben gecreëerd”, zegt Vles.