Om nieuwe medewerkers aan te trekken, gaat de Whello Group uit Amsterdam ver. Zo biedt het online marketing- en mediabureau haar nieuwe vaak jonge werknemers veel vrijheid, de mogelijkheid om binnen het bedrijf te ondernemen, workations, thuiswerk natuurlijk, maar ook ruimte voor side-hussles. Alles om generatie Y en Z talent aan te trekken. Om dat proces verder te stroomlijnen, nam Whello deze maand haar 50ste medewerker aan die zich volledig gaat bezighouden met employer branding. Deze communicatiemedewerkster gaat onder andere het rauwe eerlijke verhaal van Whello delen en verplicht ook slecht Whello-nieuws brengen via Tiktok en Instagram.
Voor Nasser al Kamouchi, directeur bij de Whello Group, is employer branding een essentieel onderdeel van ondernemen en extra belangrijk nu de arbeidsmarkt heel krap is. Al Kamouchi: ‘Niet alleen om werknemers aan te trekken, maar vooral ook om de juiste te vinden. In ons geval mensen die passen bij onze diverse inclusieve cultuur.’ Die gaat bij Whello van Greta Thurnberg-adapten en LHBTIQ+ tot anti woke. Da’s echte inclusiviteit, aldus Al Kamouchi. ‘Soms levert dat wel een uitdaging op zoals na de laatste verkiezingen toen veel mensen met een kater op kantoor kwamen en anderen juist content, maar ook dan blijven we praten.’
Jezelf zijn
Tim van Elk, SEO-specialist bij Whello Group, jong en ook aangeschoven: ‘Iedereen kan hier echt zichzelf zijn. Je hoeft je hier niet anders voor te doen dan je bent. Sterker, daar wordt doorheen gekeken. Ik praat op dezelfde manier en toon met Nasser als met een stagiair. Daarnaast is er ook voor introverte mensen plaats in het management. Werken bij Whello betekent veel vrijheid en al snel delen in de verantwoordelijkheid.’ Heel anders dan wat Van Elk hoort van vrienden die actief zijn in de hardcore corporate wereld. ‘Daar komt de baas langs als ze meer dan vier minuten offline zijn of de verantwoordelijke checkt al hun mails. Geen ruimte en vertrouwen dus om je eigen ding te doen.’
TikTok
In haar communicatie met toekomstige medewerkers ‘praat’ de Whello Group op bijvoorbeeld TikTok en Instagram veel over vrijheid en de ruimte die het biedt. Al Kamouchi: ‘Mensen die vrijheid willen, nemen vaak makkelijk verantwoordelijkheid en kunnen ook beter zelfstandig werken. Precies wat wij zoeken in onze platte organisatie.’ Daarnaast laat Whello zien dat het een bedrijf is waar werk en privé mogen blenden. Van Elk: ‘We gaan regelmatig met het hele bedrijf op workations, maar soms ook met een paar man zoals laatst naar Porto. Daarnaast bezochten we het Zwarte Cross festival, visten we onlangs plastic uit de gracht voor het goede doel en sporten we bijvoorbeeld samen voordat we aan het werk gaan.’ Dat blenden gaat best ver, want ook de zorg voor huisdieren en planten wordt bij Whello gedeeld. Van Elk: ‘Zit je opeens met een Golden Retriever van een collega op de bank’, grapt Van Elk.
Quiet luxury
De Whello Group richt zich voornamelijk op generatie Y en Z met haar employer branding. Al Kamouchi: ‘Deze generaties willen ondernemen. Ik vermoed vooral omdat ze graag snel willen groeien en veel geld verdienen om zo hun quiet luxe VIP-leefstijl te bekostigen. Een manier om luxe te ervaren op een minder opzichtige manier, zoals werken vanuit Bali en dure gadgets. Enfin, dat ondernemen faciliteren wij binnen ons bedrijf. Ook omdat het goed voor ons is. Wij werken voor ondernemers en dan helpt het dat onze collega’s ook zelf ondernemend zijn en daardoor beter kunnen inleven in onze doelgroep. Inmiddels zijn er binnen de Whello Group vier nieuwe labels opgestart en geïncorporeerd. Die bedrijfjes moeten natuurlijk wel binnen ons vakgebied en cultuur passen.’ Via een percentage van de winst maakt Whello dit aantrekkelijk voor haar Y en Z-ers. Aandeelconstructies zitten eraan te komen. Daarnaast denkt Whello graag mee over side-hussles (werknemers die naast hun baan bij Whello nog een andere inkomstenbron hebben, red.). Sommige collega’s hebben bijvoorbeeld een affiliate website of freelancen.
Het rauwe verhaal
Volgens Al Kamouchi zien zowel generatie Y als Z door onechte communicatie en gelikte employer branding heen. ‘Net als wijzelf trouwens. Wij gaan inmiddels voor het rauwe ondernemersverhaal en delen ook wat er misgaat. Minimaal een op de tien social media posts moet verplicht slecht nieuws over de Whello Group bevatten. In de toekomst hopen we nog veel meer – misschien zelfs alles – te delen. Denk aan de omzet, domme beslissingen, wat er deze week weer allemaal is misgegaan. We willen een reële inkijk geven hoe het hier op kantoor gaat voordat geïnteresseerden langskomen om te solliciteren. Eigenlijk is het heel raar om op basis van twee sollicitatiegesprekken te beslissen waar je elke dag de helft van je wakende tijd gaat doorbrengen. Een volgende carrièrestap zou een weloverwogen beslissing moeten zijn.’
Jong en Oud
De meeste mensen bij Whello zijn tussen de 25 en 35 jaar oud. Al Kamouchi zou graag meer mensen van leeftijd aantrekken, maar heeft gemerkt dat dat niet altijd goed matcht. Al Kamouchi: ‘Oudere sollicitanten vragen vaak relatief veel salaris, maar leveren niet altijd evenredig meer in de online wereld.’
Whello Group
De Whello Group is een full-service marketing- en mediabureau dat bestaat uit Branding a Better World (merkverhaal), BureauTekst (tekst), Whello (website & marketing) en Skipp (video & animatie). De Whello Group zet in op langdurige klantrelaties en richt zich met haar mix van idealisme en no-nonsense mentaliteit op mooie missiegedreven merken met ambitieuze groeiplannen die de wereld een stukje beter willen maken. Duurzaamheid, zingeving en bijdragen aan goede doelen spelen daar een belangrijke rol in. Het bedrijf heeft ruim vijftig werknemers in dienst en vestigingen in Amsterdam (hoofdkantoor), Valencia en Bali.