Burg Group, toonaangevend producent van natuurazijn, heeft zijn eerste Amerikaanse productielocatie geopend in Jefferson, Georgia. Dit is de eerste stap buiten Europa van het familiebedrijf uit Heerhugowaard. Burg Vinegar Jefferson zal jaarlijks meer dan 55 miljoen liter natuurazijn produceren. Door toepassing van de nieuwste technologie is de impact op het milieu minimaal.
CEO Patricia Surendonk: “Wij zijn enorm trots op deze nieuwe brouwerij. Het is een prachtige state-of-the-art fabriek die efficiënt, betrouwbaar en vooral duurzaam produceert. Dat past binnen ons streven om en netto-positieve invloed te hebben op milieu en samenleving”.
Een duurzaam natuurproduct
Natuurazijn wordt gebrouwen uit agrarische grondstoffen. Deze worden vergist tot alcohol. In de azijnfabriek zet de azijnzuurbacterie deze om in azijn. Fossiele grondstoffen komen er niet aan te pas.
Wel komt in het proces warmte en afvalwater vrij. Door hergebruik van het afvalwater en terugwinning van warmte is de milieubelasting van de fabriek in Jefferson minimaal. Bovendien zijn de afstanden tot de belangrijkste afnemers kort, waardoor er weinig transport nodig is.
Het was geen gemakkelijke weg. “De beperkingen vanwege de Covid-pandemie maakten het onderhandelen moeilijk, en we hadden te maken met sterk gestegen prijzen van energie en grondstoffen”, zegt Surendonk. “Dat maakt het des te meer bijzonder wat alle betrokkenen tot stand hebben gebracht. We zijn heel blij met het resultaat”.
Een logische stap vooruit
De expansie naar de Amerikaanse markt is een nieuwe stap in het groeitraject van Burg Group, dat zich van een bescheiden familiebedrijf uit Noord-Holland heeft ontwikkeld tot de Europese marktleider in de azijnproductie.
“In Nederland, België, Frankrijk, Duitsland, en Tsjechië produceren wij natuurazijn, zowel als ingrediënt voor de levensmiddelenindustrie als in de vorm van diverse soorten voedings- en schoonmaakazijn.”, legt Surendonk uit. “Onze nieuwe Amerikaanse fabriek richt zich specifiek op de levering van grote volumes natuurazijn aan de levensmiddelenindustrie in Noord-Amerika. Hiermee versterken wij onze positie op de internationale markt en zijn we een echte wereldspeler geworden”.