Het familiebedrijf Bos Transport Service B.V. bestaat bijna 100 jaar. Met tien kundige chauffeurs verzorgt Bos vanuit standplaats Weesp bijzonder transport naar en vanuit Amsterdam. Denk aan verplaatsingen van koelmeubelen voor supermarkten, materiaalcontainers, schaftketen, heftrucks en andere aan de bouw gerelateerde goederen.
Eigenaar Jan Bos is trots op zijn bedrijf dat volgens de regels werkt en een naam heeft op te houden: “Het wordt wel steeds lastiger. Anderhalf jaar geleden bestelde we een hybride bedrijfswagen. Die mocht toen wel en nu de auto geleverd is straks niet meer de stad Amsterdam in. Kijk, dan weet ik ook niet meer waar ik aan toe ben. Ik ben benieuwd naar wat komen gaat.”
Energietransitie
“Ondertussen gaan we door met waar we goed in zijn en de markt weet ons daarin prima te vinden. Wat we zelf niet kunnen, huren we in. Met elf lucht geveerde trucks, waarvan twee met kraan, bestelwagens en heftrucks leveren we installaties, verpakt en onverpakt, die we ook keurig op de plek zetten.
De hoofdmoot van ons werk bestaat nu uit transport van koelingen. De supermarkten zijn volop bezig met ombouwacties. De koelingen zetten we na levering binnen en de condensor gaat via de kraan op de vrachtwagen het dak op. Europa heeft beslist dat de koelingen aangepast moeten worden naar milieuvriendelijke installaties op CO2. Dat lukt ons nu nog met het huidige wagenpark, maar de regels worden steeds strenger. Binnenkort mogen alleen elektrisch aangedreven vrachtauto’s nog de stad in. Maar ja, de infrastructuur is er niet en bedrijven kunnen met de huidige snel wisselende regelgeving niet investeren. Dit is een probleem waar veel ondernemers mee kampen.
Ik zou best met auto’s op waterstof willen werken, en ik ben niet de enige. Maar dan verwacht ik wel te kunnen tanken in Amsterdam, en niet in Schiphol. We wachten het af. Ik zie wel hier en daar ondernemingen uitkijken naar locaties waar ze hun bedrijf wel voort kunnen zetten.”
Het hoofd koelhouden
“In samenwerking met monteurs van onze opdrachtgevers plaatsen we de installaties in winkels, fabrieken en op werklocaties. Specialisten sluiten de apparatuur dan verder aan. Dit werk vraagt om goede communicatie. Onze Nederlandse chauffeurs kunnen zich goed verstaanbaar maken in de Nederlandse en Engelse taal. Ik werk met ervaren mensen. In de stad is de ruimte beperkt, het is er druk en onvoorspelbaar en er gebeurt van alles om je heen. Daar moet de chauffeur wel mee om kunnen gaan. Iemand met een jaar of tien, vijftien ervaring die zich niet gek laat maken, kan dat aan. Het is momenteel overigens niet makkelijk om goed personeel te vinden.
Op verzoek van klanten zoals Sun Test Systems, leveren we in heel Europa aan de vliegtuig- en vrachtwagenindustrie. We zijn bijvoorbeeld begin dit jaar acht keer naar Göteborg, in Zweden, gereden om apparatuur bij Volvo Truck af te leveren en te installeren op de fabriekslocatie. Onze ritten brengen ons ook regelmatig naar Frankrijk, Spanje en andere Europese bestemmingen, waarbij België tegenwoordig gewoon een verlengstuk van Nederland is.
Bos Transport Service B.V. heeft, net als elke andere professionele vervoerder, de standaard voor CMR verzekering voor internationaal transport en AVC voor binnenlands vervoer. De verzekering van speciale transporten lopen vanwege de duidelijkheid en kosten meestal via de verzekering van de opdrachtgever.”