De eigenaar van Eastmen staat voor een uitdaging. Met zijn buitenlandse technisch specialisten voldoen aan de steeds groter groeiende vraag naar arbeidskrachten in Nederlandse bedrijven. “Niet alleen mensen vinden, maar vooral goed onderdak bieden én kwaliteit blijven leveren houdt me bezig,” zegt de Block. Hij is al ruim 19 jaar actief in de uitzendbranche, en zag nog nooit eerder zo’n grote vraag naar buitenlands personeel.
Nederland heeft de grootste uitdaging voor het invullen van vacatures in Europa. Met een vacaturegraad van 4,7% stijgen we ver boven het Europese gemiddelde van 2,8% uit.* Het is met name specialistisch personeel dat zich nog moeilijk laat vinden in eigen land. Na Nederland volgen Oostenrijk, België en Duitsland in het rijtje met ruimte voor werknemers. De krapte komt doordat de werkloosheid laag is en er nog nooit zo veel banen waren in Nederland; ruim 11 miljoen. Per werkloze zijn er 1,43 vacatures.**
Kandidaten willen persoonlijke aanpak
De huidige krapte op de arbeidsmarkt zorgt voor een echte ‘kandidatenmarkt’, specialisten hebben iets te kiezen. “Dus het is belangrijk dat wij en onze opdrachtgevers een goed aanbod kunnen doen en dat we snel kunnen schakelen als we in contact zijn,” zegt De Block. Waarin we ons onderscheiden is dat we álles zelf doen,” aldus de Block. “Het vinden van de opdracht, de ontvangst van onze kandidaten op het vliegveld tot de huisvesting en verloning, vervoer, echt álles. We helpen met het inburgeren in een Nederlands bedrijf, zijn beschikbaar voor alle vragen over werken en leven in Nederland en zorgen voor een veilige werkplek.”
Die betrokkenheid ontstond al ruim 10 jaar geleden toen hij met zijn familie werkte, in de bemiddeling van personeel voor de vleesverwerkende industrie. Een florerende markt maar ook met veel uitdagingen. De Block leerde veel over cultuurverschillen, de do’s en dont’s in huisvesting en het belang van goed werkgeverschap aan de klantzijde. “Alleen iemand die zich thuis voelt kan deze stap aan. Want werken in een ander land en in een andere cultuur is intens, en slaagt alleen met een goede begeleiding en een goede relatie met de opdrachtgever. Die moet z’n team voorbereiden en bijvoorbeeld uitleggen dat er Engels gesproken moet worden in het bijzijn van de kandidaat. Daar moet een organisatie wel klaar voor zijn,” voegt de Block toe.
Nieuw kantoor en toekomstplannen
De aanhoudende groei van Eastmen zorgt voor een steeds groter team en dwingt het bedrijf continu te professionaliseren. “Het was ook tijd voor een nieuwe werkplek. We hebben ervoor gekozen ons kantoor te verhuizen naar een moderne verdieping op bedrijventerrein Papendorp in Utrecht,” aldus de Block. De voormalige kantoortuin met bellende collega’s maakte plaats voor een moderne omgeving met veel glas maar ook privacy, creatieve ruimtes een grote kantine met open keuken en ‘play’ functie waar collega’s kunnen ontspannen met een potje tafeltennis. De volgende stap? “De poule aan kandidaten verder vergroten en oplossingen zoeken voor de huisvestingsuitdaging.” Vanuit het kantoor in Budapest en Targu Mures worden nu ook kandidaten uit nieuwe bronlanden geworven; denk aan Kroatië, Letland en Bulgarije. Ook vindt het bedrijf de zorg een interessante markt om aan te boren. “Een nieuwe branche bedienen vraagt een enorme voorbereiding, dat zagen we ook met onze nieuwe Transport en Logistiek tak. Maar onze backoffice staat als een huis. Dus ik sluit niet uit dat we ooit nog uitbreiden met een zorgtak.