Kennisplatform voor noord holland

TMA Logistics: Veelzijdig en persoonlijk

Geplaatst op 9 juni 2023
TMA Logistics: Veelzijdig en persoonlijk

Binnen het Noordzeekanaalgebied is TMA Logistics een belangrijke logistieke speler. Het logistiek bedrijf verricht overslag van containers via binnenvaart, shortsea en deepsea. Daarnaast worden auto’s, breakbulk, agri-producten en projectladingen overgeslagen op de TMA-terminals in Velsen, Beverwijk, Harlingen en Amsterdam. TMA heeft maar liefst 100.000 vierkante meter aan logistieke warehouses in het Noordzeekanaalgebied, Alkmaar en Harlingen. Een gesprek met Willem Mantel en Edo Balsink van TMA in het kantoor van de terminal in Amsterdam.

Als ik aankom op het terrein van TMA in Amsterdam, kijk ik mijn ogen uit. Zover als ik kan kijken staan er containers, kranen en schepen. Edo Balsink ziet mijn verbazing: “De meeste mensen verwachten niet dat dit hier zit. De Amsterdamse haven is bij het grote publiek ook nog onbekend. De meesten zullen bij een Nederlandse haven toch sneller aan Rotterdam denken. Dat is natuurlijk ook niet zo gek, want het is de gateway van Europa.”
Willem Mantel vult aan: “Maar Amsterdam heeft wel de vierde haven van Europa. De top drie, Hamburg, Rotterdam en Antwerpen, is echter het bekendst. TMA is inmiddels een serieuze speler in de Amsterdamse haven geworden. En die rol willen we steeds verder ontwikkelen…”

Wat voor rol speelt TMA dan precies?

Willem Mantel: “TMA Logistics biedt full-service-oplossingen voor land-, zee- en luchtvervoer, stuwadoors, goederenoverslag, projectlading, opslag, douaneafhandeling en nog veel meer. De meeste diensten worden geleverd door de gezamenlijke inspanning van onze werkmaatschappijen: TMA Terminals & TMA Warehousing. Door onze ruimte, kennis, kunde en multifunctionaliteit, is TMA een echt verbindingspunt voor onze klanten.”
Edo: “Wat betreft het aantal medewerkers is het stuwadoorsgedeelte het grootst; het laden en lossen van schepen dus. Daarvoor hebben we terminals in Amsterdam en in Velsen.
Zoals Willem net vertelde, hebben we een breed pakker aan diensten die wij onze klanten kunnen aanbieden. Zo heb je in de haven van Rotterdam voornamelijk containerterminals. Wij hebben hier een multi-purpose terminal. Dat houdt in dat je multifunctioneel bent op het gebied van de ladingsstromen. We kunnen dus diverse landingsstromen aanbieden, zoals windmolens, damwanden, maar ook auto’s. En ook voor speciale projecten kunnen wij een groot deel van onze terminal inrichten.”

Kunnen jullie iets meer vertellen over dat soort projecten?

Willem: “We hebben bijvoorbeeld meegeholpen met het bouwen van de nieuwe zeesluis in IJmuiden en de nieuwe fietsenstalling achter Amsterdam Centraal Station. Alle onderdelen worden hier dan naartoe gebracht en vervolgens hier geassembleerd.”
Edo: “Alles wat voor de sluis in IJmuiden nodig was, is eerst via onze terminal gegaan. En niets over de weg, alles via pontons. Dat was een prachtig project om te doen!”
Willem: “Nog een voorbeeld: alle 150 windmolens die op het IJsselmeer staan, zijn hier langsgegaan. Deze worden dan door onze vakmensen voorbereid voor de installatie. We bieden dus de ruimte, de vakmensen het materieel: het hele totaalplaatje.”
Edo: “We werken nu mee aan het bouwen aan 24 nieuwe windmolens op het IJsselmeer. De eerste schepen met materieel zijn onlangs hier aangekomen. Het blijft altijd weer een magisch gezicht als zo’n schip onze terminal binnen komt varen.”

Hoelang bestaat TMA al?

Edo: “Tien jaar geleden zijn we hier met TMA gestart. Sindsdien zijn we enorm gegroeid; er werken nu 250 mensen bij ons.”
Willem: “Onze kracht is denken in oplossingen. Mede daardoor is het ons gelukt om zo te groeien afgelopen tien jaar. En onze dienstverlening is dus heel divers, waardoor we een brede klantenkring hebben opgebouwd. Dat maakt ons in Amsterdam best uniek.”

Willem: “Toen wij deze terminal overnamen was het terrein nog helemaal leeg, er gebeurde niets. Nu doen we ontzettend veel verschillende werkzaamheden en hebben we in totaal 60 hectare werkterrein tot onze beschikking. Op dit moment zijn we zelfs nog 45.000 vierkante meter aan het bijbouwen.”

De groei van TMA laat dus zien dat de klant tevreden is!

Edo: “Dat kun je zeker zeggen. We zetten de klant altijd op nummer 1 en staan bekend om onze persoonlijke werkwijze. Containers die hier binnenkomen, zijn binnen half uur afgehandeld en onze klanten kunnen ons dag en nacht bereiken. In andere havens is dat vaak wel anders. Daar onderscheiden we ons echt in.”
Willem: “Qua grootte kunnen wij natuurlijk niet op tegen een haven als Rotterdam, maar door een extra goede service en een persoonlijke touch, vallen we wel steeds weer op. We willen echter groot zijn door klein te blijven. We zijn een kleine speler, maar we zijn wel goed in wat we doen.”
Edo: “We kunnen de klant alles aanbieden, we hebben alles in huis en de lijntjes zijn kort. Daarnaast zijn we continu aan het door ontwikkelen. Zo hebben we ons eigen intermodale netwerk. Containers die aankomen in bijvoorbeeld Rotterdam of Antwerpen, kunnen we zelf ophalen met ons eigen binnenvaartdienst. Er varen tien schepen heen en weer die samen 1500 containers per week vervoeren.”

Dat klinkt efficiënt, maar ook duurzaam. Is TMA daar bewust mee bezig?

Edo: “Op het gebied van duurzaamheid is TMA inderdaad vooruitstrevend middels onze binnenvaart, maar ook met nieuwe energie. De schepen van TMA zorgen voor een reductie van transport met vrachtwagens, en daarmee voor een reductie van uitstoot. Daarnaast is TMA sterk in de overslag van windmolens, windmolenonderdelen, energiekabels en zonne-energie gerelateerde producten. TMA Logistics levert zo een bijdrage aan de energietransitie.”
Willem: “Verder willen we kijken of we onze binnenvaartschepen en terminalwerk kunnen elektrificeren. Onze terminals zijn al uitgerust met ledverlichting en onze nieuwe loodsen die we nog aan het bouwen zijn, krijgen allemaal zonnepanelen op het dak. We zijn dus goed bezig en straks helemaal klaar voor de toekomst!”

Alle informatie over TMA Logistics is te vinden op www.tmalogistics.nl

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal?

Laat het ons weten via nieuwsberichten@kijkopnoord-holland.nl of via onze handige nieuwsmodule.

Nieuws aanleveren

Zoeken naar: