(Bijna) iedereen die opdrachtgevers heeft, is bekend met klanten die facturen niet of te laat betalen, nooit tevreden zijn, steeds maar blijven ‘onderzoeken wat we voor elkaar kunnen betekenen’ en nooit tot een opdracht komen. Onlangs verscheen het boek Nee zeggen loont van auteur en ondernemer Jennifer Delano, waarin zij haar inzichten bundelt over zeven soorten ongewenste klanten.
“Het kan een ware hel zijn om met sommige klanten samen te werken. Als jij te maken hebt met een *&!klant dan is het tijd om zo snel mogelijk afscheid te nemen”, legt Jennifer uit. “Dat ben je aan je portemonnee en je (werk)geluk verplicht!’’ Het boek wordt uitgegeven door Van Duuren Management, is verkrijgbaar via Managementboek.nl en ligt ook in meer dan honderd boekhandels.
Klanten opvoeden
Ondernemerschap draait volgens Jennifer niet alleen om goed opdrachtgeverschap, maar ook om goed opdrachtnemerschap. Het doel is om te werken met klanten die passen, waar je plezierig mee kan samenwerken, en waar je door wordt betaald. Jennifer Delano is – zoals zoveel ondernemers – helaas een ervaringsdeskundige op het gebied van *&!klanten: niet-passende klanten hebben haar heel veel (onbetaalde) tijd, energie en levensgeluk gekost. Jennifer is al meer dan de helft van haar leven ondernemer en weet: je ideale klant kan je zomaar voorbijlopen, omdat jij niet duidelijk communiceert. Je bent namelijk veel te druk met een klant die je eigenlijk helemaal niet wil hebben. In Nee zeggen loont laat zij zien met welke klanten je niet in zee moet gaan, hoe je ze herkent én hoe je zo snel mogelijk afscheid van ze neemt. Zo draai je daar geen verlies meer op, en kun je jezelf richten op wat wél belangrijk is: met plezier werken en tegelijkertijd winst maken of die verder vergroten.
Klanten die je niet wilt hebben
In haar boek heeft Jennifer de ‘klanten-die-je-niet-wilt-hebben’ voor je geanalyseerd en in verschillende types gegoten. Neem bijvoorbeeld de Dwaler, het Rupsje-Nooit-Genoeg of de Dombo om er maar een paar te noemen. Ze vertelt: “De zeven soorten klanten die je beter kwijt dan rijk kunt zijn, ben ik al meerdere malen tegengekomen. Sommigen kostten mij heel veel tijd, omdat de opdracht maar niet concreet werd. Voor anderen ging ik ijverig aan de slag, maar kon ik vervolgens maandenlang tevergeefs op de betaling wachten. Aan het einde van de rit kostte het mij dan behalve geld ook een hoop tijd en zelfs hier en daar wat levensgeluk”. De anekdotes over dit soort klanten zijn hilarisch, maar de zakelijke kant is toch echt minder leuk: zo’n 55 procent van de (mkb-)bedrijven krijgt met oplichting te maken, en veel zzp’ers gaan voor duizenden of tienduizenden euro’s het schip in. Zorgen dat jou dit niet overkomt, is essentieel voor je onderneming.
Oproep tot professionaliteit
Nee zeggen loont is een oproep tot professionaliteit – als opdrachtgever én als opdrachtnemer. Met herkenbare verhalen uit de praktijk, inclusief een duidelijk overzicht van de hoeveelheid tijd, energie en geld die jij kunt besparen door deze klanten (eerder) de deur te wijzen. Door niet voor deze opdrachtgevers te gaan werken of er anders zo snel mogelijk mee te stoppen, zorg je ervoor dat jouw tijd en energie alleen nog gaan naar klanten die blij van je worden én waar jij je met plezier voor inzet, verzekerd van inkomen.