De grootste online marktplaats voor het (her)plaatsen van puppy’s en honden in Nederland, PuppyPlaats, voerde afgelopen januari een onderzoek uit onder haar gebruikers om zicht te krijgen op het effect van de toegenomen kosten voor levensonderhoud op hondeneigenaren en hun viervoeters. Hieruit blijkt dat het merendeel van hondeneigenaren voorrang zouden geven aan het voeden van hun hond boven henzelf. Daarnaast werd gekeken naar de veiligheid en gezondheid van de pups die in Nederland worden verkocht en werd het meest populaire hondenras in kaart gebracht.
In 2022 had Nederland te kampen met de hoogste inflatie sinds 1975. De verhoogde kosten voor levensonderhoud beïnvloedde ook de Nederlandse hondeneigenaren. Dit maakt dat ruim 21% van de ruim 350 respondenten uit het onderzoek zijn overgestapt naar een goedkoper merk dierenvoeding. 16% van hen zegt zelfs in de schulden te raken door een onverwachts bezoek aan de dierenarts. 84% zou hun hond even snel naar de dierenarts brengen als voorheen en maar liefst 65% geeft aan dat zij, als het erop aankwam, voorrang zouden geven aan het voeden van hun hond boven henzelf. Ten gunste van hun hond zouden de eigenaren zelfs wellness behandelingen, uitjes en etentjes buitenshuis en sportabonnementen opgeven. Geen wonder, aangezien 80% van de eigenaren hun hond zien als meer dan alleen een huisdier.
Nederlander koopt (te) impulsief
Het onderzoek van PuppyPlaats toont daarnaast aan dat Nederlanders veelal impulsief zijn bij de aankoop van een hond. Ruim 30% heeft minder dan een week besteed aan het onderzoek naar wat voor ras zij willen. Ook doet 11% geen onderzoek naar de fokker en heeft 13% de pup nooit bezocht voor de aankoop. Dit terwijl er ook in Nederland broodfokkers actief zijn, waardoor het dierenwelzijn in het geding komt. 8% van de hondeneigenaren weet of vermoedt dat hun pup is gekocht bij een grootschalige broodfokker, waarbij 40% hier pas na de aankoop achter kwam. Zorgwekkend is dat ruim 37% alsnog over was gegaan op aankoop, als ze van tevoren wisten dat ze met broodfok te maken hadden. Veelal omdat zij denken dat de pup er niet onder geleden heeft, maar ook doordat ze het als de beste optie zien voor de pup.
Labradoodle meest populaire hond in Nederland
Op het gebied van vraag toont het onderzoek een duidelijke winnaar. De Labradoodle, een kruising tussen een Labrador Retriever en Poedel, is verreweg de meest gewilde hond in Nederland. Dit ras laat de nummer twee, Labrador Retriever, met een afstand van 50% achter zich. Op de derde, vierde en vijfde plek staan de Boomer, Pomeriaan en Franse Buldog.
Het hoogst mogelijke dierenwelzijn en veiligheid
Waar er in Nederland nog talloze scammers en puppy smokkelaars actief zijn om potentiële eigenaren geld af te troggelen of ongezonde honden te verkopen, zet PuppyPlaats zich in om hen geen kans te geven. Sinds de overname door Pet Media Group in mei 2021 en de bijbehorende herlancering van de website in augustus 2022 zijn nieuwe features en regels geïntroduceerd om de meest veilige en verantwoorde marktplaats van Nederland te realiseren. Zo is onder meer een ban toegevoegd voor advertenties voor geïmporteerde honden en is een geavanceerde ID-verificatie geïntroduceerd die die vergelijkbaar is met de methode die door internationale banken wordt gehanteerd. Daarnaast hoeven gebruikers van PuppyPlaats zich geen zorgen meer te maken over de aanschaf van een hond van een grootschalige fokker. Deze zijn niet meer toegestaan op het platform, waarop dagelijks wordt gemonitord.
Ook wordt het dierenwelzijn verder gestimuleerd door verkoop na acht weken de standaard te maken, in plaats van zeven die de Nederlandse wetgeving aangeeft en moeten kopers op de website vanaf nu altijd de mogelijkheid krijgen om naar de dierenarts te gaan met hun nieuwe pup, voordat de daadwerkelijke verkoop plaatsvindt. Met succes: het aantal gerapporteerde advertenties is sindsdien met meer dan 50% gedaald. Om de missie om het dierenwelzijn en -veiligheid in Nederland te stimuleren te weerspiegelen op het platform lanceert PuppyPlaats op 7 maart haar nieuwe merkidentiteit, inclusief logo, kleurgebruik en herziene teksten om de betrouwbaarheid van het platform en haar gebruikers te benadrukken. Ten slotte gaat de rebranding gepaard met een gloednieuwe app. Zo hebben gebruikers altijd en overal toegang tot de meest veilige en verantwoorde marktplaats voor de koop en verkoop van honden in Nederland.