Digitale kanalen zijn niet meer weg te denken uit het dagelijks leven. Ongeveer 6 op de 10 Nederlanders shoppen meerdere keren per maand online. Maar van de inwoners van Noord-Holland is dit slechts ongeveer 5 op de 10. En bijna 4 op de 10 Nederlanders (37 procent) doet zijn aankopen inmiddels liever online dan in fysieke winkels, terwijl van de Noord-Hollanders nog steeds driekwart het liefst een fysieke winkel bezoekt. Dit en meer blijkt uit een onderzoek naar online shopgedrag onder ruim 1.000 Nederlanders uitgevoerd in opdracht van commercetools.
Een flink gedeelte van de Nederlanders heeft nog altijd voldoende te besteden: van de mensen die afgelopen november aankopen hebben gedaan tijdens Black Friday en Cyber Monday, zegt zo’n 30 procent méér uitgegeven te hebben dan het jaar ervoor; een kwart verwacht ook komend jaar meer uit te geven op deze hoogtijdagen. Maar ondanks deze mooie cijfers laat de onzekere economische situatie zich voelen. Van de mensen die juist minder hebben uitgegeven op Black Friday en Cyber Monday, noemt bijna de helft (44 procent) als reden: ik heb minder te besteden; 29 procent zegt voorzichtiger te zijn geworden met zijn uitgaven gezien de economische situatie; 31 procent zegt minder of niets nodig te hebben.
Kortingsdeals
De helft van de respondenten heeft het afgelopen jaar daadwerkelijk iets gekocht op Black Friday, 15 procent op Cyber Monday. Favoriete aankopen zijn vooral: kleding en accessoires (39 procent), elektronica (39 procent) en producten voor persoonlijke verzorging (32 procent). Daarbij is een opvallend verschil tussen mannen en vrouwen te zien: het zijn vooral mannen die elektronica hebben aangeschaft (46 procent) en vooral vrouwen die kleding, accessoires en producten voor persoonlijke verzorging kochten (52 procent respectievelijk 38 procent).
Kenmerken goede webshop
Het belangrijkste aan een goede webshop vinden mensen de prijs van de producten, een gemakkelijk betaalproces en een overzichtelijke presentatie van de artikelen. Nederlanders zijn alert op de betrouwbaarheid van een webshop: ze kijken daarvoor vooral naar de bekendheid van de webwinkel, de aanwezigheid van diverse betaalmogelijkheden en een goede zoekfunctie. Desondanks ervaart een kwart van de mannen en 16 procent van de vrouwen wel eens stress bij het online shoppen. En 4 op de 10 respondenten maken zich wel eens zorgen of hun producten op tijd bezorgd worden. Onder Noord-Hollanders zijn dat er bijna 1 op de 4 (23 procent).
Verlaten winkelwagen
Een aanzienlijk deel (69 procent) van de Nederlanders haakt wel eens af bij een webshop, nadat ze al één of meerdere items hadden toegevoegd aan hun winkelwagentje. De meest genoemde redenen zijn: de klant kon de voorkeursbetaalmethode niet selecteren, de klant moest een account aanmaken, en tijdens het afrekenen bleek het product toch niet beschikbaar. Incidenteel haakt een klant weleens af omdat de webshop te traag is. “Dit laat zien hoe belangrijk een moderne, complete en goed werkende digitale beleving is. Als retailers hier geen aandacht aan besteden, als ze zich niet aanpassen om hun klanten de ervaring te bieden waar die naar op zoek zijn, zullen ze klanten verliezen”, zegt Dirk Hörig, CEO van commercetools.
Influencers
Influencers hebben niet buitensporig veel invloed op ons online koopgedrag: 1 op de 5 Nederlanders laat zich inspireren door influencers als ze online iets kopen. Onder Noord-Hollanders zijn dat er bijna 1 op de 4 (23 procent). En de helft van alle respondenten denkt aan duurzaamheid als ze online iets bestellen. Van deze groep zegt de helft vooral te kijken naar de verpakking van de aankopen; een kwart vindt het daarnaast belangrijk dat de webshop ernaar streeft om klimaatneutraal te zijn en eveneens een kwart vindt het belangrijk dat de webshop een aanbod heeft van tweedehands of refurbished producten. Meer informatie is te vinden op https://commercetools.com/