Kennisplatform voor noord holland

Forse groei mobiliteitskaart voor zzp en mkb

Geplaatst op 17 januari 2023
Forse groei mobiliteitskaart voor zzp en mkb

Het klantenbestand van MoveMove, de mobiliteitskaart voor het mkb en zzp’ers, liet in 2022 een forse groei zien. Uit onderzoek onder ruim 700 pashouders blijkt onder meer dat steeds meer waarde wordt gehecht aan aanvullende diensten, zoals reizen met het OV of de wasstraat. Dit blijkt ook uit de gestegen gebruikscijfers hiervan. Bijna driekwart van de brandstofrijders geeft overigens aan niet van plan te zijn om binnen afzienbare tijd (deels) elektrisch te gaan rijden of weet het nog niet zeker.

Voor de meeste zakelijk rijdende zzp’ers en mkb’ers staan brandstofkosten centraal en ook bij MoveMove is dit het belangrijkste onderdeel van de dienstverlening. Uit het onderzoek onder de pashouders blijkt echter dat de afname van aanvullende diensten, zoals het gebruik van de wasstraat, aanschaf van autovloeistoffen, elektrisch laden en reizen met het OV, het afgelopen jaar flink is gestegen. 

Hierbij spelen én medewerkerstevredenheid én administratief ontzorgen een rol. Algemeen directeur Patrick Roozeman: “We zien dat bedrijven hun medewerkers ook, en steeds meer, in de breedte willen ontzorgen als het gaat om mobiliteitskosten. Tegelijkertijd willen ondernemers bijvoorbeeld ook graag btw terugvragen op de wasstraat etc.. Ook wil men het gedoe van zelf geld voorschieten en apart declareren beter regelen.”

Naast meer gebruik is er ook sprake van een grotere tevredenheid ten aanzien van deze grotendeels standaard geleverde diensten ten opzichte van 2021. 

Elektrisch laden

Elektrisch laden is ook bij het mkb en zelfstandige ondernemers in opkomst. Op dit moment rijdt al 11 procent van de MoveMove-klanten een volledig elektrische auto en 18 procent rijdt een hybride. Aan de brandstofrijders is gevraagd of men van plan is op korte termijn/binnen afzienbare tijd (deels) elektrisch te gaan rijden. Ruim een kwart (27 procent) geeft aan dat dit waarschijnlijk het geval is, de grote meerderheid hiervan binnen 2 jaar. Ruim de helft (34 procent) zegt echter dat dit onwaarschijnlijk is en 39 procent weet het nog niet zeker. Roozeman: “Hierbij speelt voor een deel van de MoveMove-klanten, die bijvoorbeeld een bestelbus nodig hebben voor hun werk, de (betaalbare) beschikbaarheid van modellen een rol. Daarnaast is men ook nog onbekend met de mogelijkheden van elektrisch rijden. Zo zijn er vragen over laadlocaties, hoeveel kilogram lading er mee kan en welk effect dat heeft op range.”

Aanpassingen app

Naar aanleiding van feedback van pashouders introduceert MoveMove dit jaar een aangepaste user interface voor de app. Hierdoor komt er meer informatie beschikbaar voor de klant, snellere datacommunicatie en een betere GPS-lokalisatie. Daarbij worden gemaakte kosten helderder uitgesplitst: denk aan brandstof, kWh, OV of parkeren. Een duidelijke wens van onze klanten”. 

Daarnaast is het inmiddels eenvoudiger geworden om de tanklimieten te verhogen. Dit naar aanleiding van de hoge brandstofprijzen in 2022. “Vooral in juni liepen door de hoge prijzen aan de pomp veel klanten tegen hun tanklimiet aan. Deze ongewenste verrassingen zullen voortaan sneller worden opgelost.”

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal?

Laat het ons weten via nieuwsberichten@kijkopnoord-holland.nl of via onze handige nieuwsmodule.

Nieuws aanleveren

Zoeken naar: