Heemstedenaar en klassieke muziekliefhebber José Evers werkte samen met drie bevriende ondernemers een plan uit: een breed publiek toegang bieden tot de symfonische wereld van Beethoven, Mahler, John Williams en andere grote componisten. Het resultaat is Symphony, de Netflix van de symfonische muziek. Zaterdag 24 september is de officiële lancering met een wereldwijde stream van het Koninklijk Concertgebouworkest.
Online naar live concerten kijken is sinds corona niet vreemd meer. Maar dan moet je wel heel goed weten wat je mooi vindt en waar je het kunt vinden. Muziekliefhebbers worden niet bij de hand genomen en al helemaal niet geïnspireerd of geadviseerd. Dat is precies wat Symphony wel gaat doen. Symphony is een nieuw streaming video platform dat muziek van toporkesten toegankelijk maakt voor een wereldwijd publiek. De abonnee krijgt als het ware een stoel op de eerste rij, maar ook een backstage-pas: voor meeslepende verhalen achter de muziek en exclusieve interviews met solisten en dirigenten.
Vijfhonderd miljoen muziekliefhebbers
De oprichters van Symphony zijn allemaal van Noord-Hollandse komaf. Hilversummer Rob Overman, voormalig orkestdirecteur en media-ondernemer, bedacht het concept samen met Huizenaar Henk Bout, oprichter van video-facilitair bedrijf ‘United Broadcast Facilities (nu: EMG)’ en BeyondDutch, exploitant van streamingdiensten. Het team werd compleet met de komst van Heemstedenaar José Evers, merkstrateeg en voormalig partner van reclamebureau XXS Amsterdam en de Amsterdamse ontwikkelaar van streaming videotechnologie Bauke Freiburg.
José Evers is verantwoordelijk voor de merkstrategie van Symphony: “Ik was bij Heineken drie jaar verantwoordelijk voor de Champions League communicatie van Amstel. Toen al was ik onder de indruk van hun merkstrategie. Het merk verbond moeiteloos de clubs, de fans en de sponsors. Dat was mijn inspiratie voor de ontwikkeling van het Symphony-merk: een faciliterend en verbindend merk dat achter de orkesten staat en niet ervoor. Het was goed om te zien dat de orkesten deze parallel meteen heel goed herkenden.”
Helft van de opbrengst gaat naar de orkesten
Twee jaar geleden – midden in de corona tijd – startte Symphony met het benaderen van orkesten. De meesten reageerden direct enthousiast. Ze hadden inmiddels ervaren dat ze weliswaar prachtige registraties online kunnen zetten, maar dat het heel moeilijk is om de kosten te dekken uit de online kaartverkoop. Een niet onbelangrijk onderdeel van de samenwerking is dat de helft van de opbrengsten van de streamingdienst terugvloeit naar de orkesten.
Inmiddels nemen deel: het Concertgebouworkest, London Symphony Orchestra, Royal Stockholm Philharmonic Orchestra, Orchestre symphonique de Montréal, Czech Philharmonic, The Cleveland Orchestra, Tonhalle Orchester Zürich en het Budapest Festival Orchestra. Dit najaar volgen nog meer orkesten.
Symphony Night Live
Symphony bevat straks de meest uitgebreide verzameling van symfonische uitvoeringen, variërend van Mozart’s pianoconcerten tot symfonieën van Beethoven, Tsjaikovski en Mahler en filmmuziek van componisten als John Williams en Ennio Morricone. En er komt steeds meer muziek bij. Alle deelnemende orkesten – nu zo’n tien, het streven is 25 – zullen elk vier concerten per jaar livestreamen onder de titel Symphony Night Live. Avondvullende registraties compleet met interviews, behind the scenes, verhalen en commentaar van kenners.
Dominic Seldis en Tommy Pearson
Om de muziek aantrekkelijk te presenteren, heeft Symphony twee bijzondere presentatoren weten te vinden: Dominic Seldis, bekend als solobassist van het Concertgebouworkest en het tv-programma Maestro, en Tommy Pearson, voormalig BBC-presentator en klassiek expert. Als ware sportverslaggevers geven zij achtergrondinformatie, nemen ze kijkers mee backstage en praten ze na met kenners over de uitvoering van die avond. Met zeer veel kennis van zaken, maar vooral met een toegankelijke, lichte toon bieden ze de kijker context. Kortom: de nieuwe Olav Mol en Jack Plooij van de klassieke muziek.
Veertien Nederlandse investeerders
Dankzij veertien Nederlandse investeerders met een groot hart voor klassieke muziek werken er nu zo’n dertig mensen bij de start-up. Sinds juni loopt er een bètatest in een beperkt aantal landen. Op 24 september gaat Symphony live in Nederland, Zweden en een groot aantal Engelstalige landen: het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, Canada en Australië. Andere landen volgen begin 2023. De kosten voor de abonnee bedragen € 9,95 per maand.