Kennisplatform voor noord holland

Herlancering Puppyplaats.nl door tech startup Pet Media Group

Geplaatst op 10 augustus 2022
Herlancering Puppyplaats.nl door tech startup Pet Media Group

Puppyplaats werd maandag 8 augustus opnieuw gelanceerd. De nieuwe, geoptimaliseerde website heeft een verbeterde gebruiksvriendelijkheid, introduceert nieuwe geavanceerde veiligheids-features en zet dierenwelzijn centraal. Hiermee wordt de grootste marktplaats van Nederland de meest veilige en verantwoorde website in het land voor de koop en verkoop van honden.

Waar menig branche de afgelopen jaren in efficiëntie, gebruiksgemak en veiligheid is verbeterd door de inzet van technologie, geldt dat niet voor dierenmarktplaatsen. Als resultaat zien talloze scammers en puppysmokkelaars hun kans schoon om potentiële kopers geld af te troggelen of ongezonde honden te verkopen. De toegenomen verkoopprijzen sinds de corona pandemie spelen de trend enkel in de hand. Pet Media Group ontwikkelt op Europese schaal leidende dierenmarktplaatsen en zet geavanceerde technologie in voor meer veiligheid en vertrouwen bij kopers en verkopers, meer gebruiksgemak en bovenal: een hoger dierenwelzijn. In mei 2021 kondigde de technologie startup de acquisitie van Puppyplaats aan en vandaag wordt de geoptimaliseerde website officieel gelanceerd. Pet Media Group implementeerde diverse technologische innovaties die zijn ontwikkeld en geperfectioneerd tijdens acquisities en optimalisaties van vergelijkbare dierenmarktplaatsen in Scandinavië, de UK en Italië, waaronder een aantal functies die nog niet eerder in Europa bestonden.

Een nieuwe Europese standaard voor de koop en verkoop van pups komt naar Nederland

Vanaf dit moment kunnen zowel kopers als verkopers zich op de website verifiëren met een ID-verificatie die vergelijkbaar is met de methode die door internationale banken wordt gehanteerd. Hierbij wordt een foto van het rijbewijs, ID of paspoort geüpload die middels AI-technologie vergeleken wordt met een foto die on the spot wordt gemaakt. Puppyplaats is de eerste Nederlandse dierenmarktplaats waarin deze technologie is geïmplementeerd.

Waar het stimuleren van dierenwelzijn Puppyplaats’ prioriteit is zijn de criteria op dit vlak uitgebreid, waarbij zelfs verder wordt gegaan dan de lokale wetgeving. Officieel mogen pups in Nederland na zeven weken een nieuw thuis krijgen, maar Puppyplaats voegt hier een extra week aan toe voor de beste ontwikkeling van de dieren. Na acht weken kan moedermelk namelijk veilig worden ingewisseld voor vast voedsel. Daarnaast moeten kopers op de website vanaf nu altijd de mogelijkheid krijgen om naar de dierenarts te gaan met hun nieuwe pup, voordat de daadwerkelijke verkoop plaatsvindt.

Ook kunnen er nu advertenties worden ingezet voor de adoptie van pups – eventueel geboost voor meer zichtbaarheid – en zijn er nieuwe regels en beperkingen ingevoerd voor verkopers met het oog op dierenwelzijn. Zo zijn fokkers die op grote schaal tegelijkertijd meerdere puppy-nesten aanbieden niet meer welkom, aangezien dit veelal ten kosten gaat van de gezondheid van de honden. Daarbij is ook de verkoop van geïmporteerde pups (met België als uitzondering) niet meer toegestaan, evenals pups die zijn gekocht met een intentie om hen door te verkopen en kunnen geregistreerde, verantwoordelijke fokkers dit aantonen op hun profiel voor vertrouwen bij kopers.

Voor kopers biedt Puppyplaats vanaf nu nieuwe en verbeterde manieren om een pup te vinden door uitgebreide zoekfilters. Zo kunnen zij nu zoeken naar pups die worden aangeboden in specifieke steden en notificaties aanzetten voor nieuwe advertenties die overeenkomen met hun wensen. Ook hebben zij nu de mogelijkheid om zoekopdrachten op te slaan en eventueel als ‘gezocht’ advertentie in te zetten en favoriete advertenties te bewaren. Ten slotte kunnen alle gebruikers nu gemakkelijk en veilig met elkaar communiceren via de toegevoegde chatfunctie en kunnen zij inloggen via hun social media accounts.

“Dierenwelzijn is onze prioriteit. We hebben een ‘zero-tolerance’ beleid voor scammers en uitbuiters. Hiervoor hebben we strenge veiligheidscontroles geïmplementeerd en hanteren we zelfs striktere regels dan de Nederlandse wet voorschrijft. We zijn enorm trots om vandaag de meest veilige marktplaats van Nederland te lanceren voor koper, verkoper en bovenal: de pups”, aldus Nadine Koop, website manager van Puppyplaats.

De nieuwe veiligheidsmaatregelen zijn effectief gebleken bij de andere Europese dierenmarktplaatsen in Pet Media Group’s portfolio. Sinds de technologie van de startup wordt ingezet bij de grootste dierenmarktplaats in de UK, Pets4Homes, wordt maar liefst 40% van de advertenties geblokkeerd, omdat verkopers niet door de screening komen. Sinds de overname is het team van Puppyplaats in omvang verdubbeld en worden diverse experts ingezet om ervoor te zorgen dat alleen legitieme advertenties op het platform verschijnen en dat honden en hun toekomstige eigenaren worden beschermd.

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal?

Laat het ons weten via nieuwsberichten@kijkopnoord-holland.nl of via onze handige nieuwsmodule.

Nieuws aanleveren

Zoeken naar: