In Opmeer viert een bijzonder beveiligingsbedrijf dit jaar het 25-jarig bestaan. Regio Control Veldt B.V. staat uitgebreid stil bij dit jubileum, niet in de laatste plaats omdat het familiebedrijf vele stormen heeft doorstaan. In 2015 nam Desiré Veldt het stokje over van haar vader. Op zijn goede basis kon zij het bedrijf verder uitbouwen. “We doen alles op het gebied van beveiliging en we hebben een ontzettend sterk team. Daar ben ik als directeur heel trots op.”
Desiré vertelt: “Wij zijn het enige beveiligingsbedrijf in Nederland dat alles onder één dak heeft. Mijn vader is in eerste instantie begonnen met puur surveillancewerk: panden in de gaten houden. Dat is nog steeds één van onze belangrijkste werkzaamheden. Het werk is door de jaren heen wel verschoven richting de particuliere alarmcentrale en videotoezichtcentrale.” Regio Control heeft bovendien een hypermoderne eigen meldkamer met alarmopvolging. “Wij zijn dan ook heel snel ter plaatse: onze surveillanten volgen de melding onmiddellijk op.”
Unieke werkmethode
Het beveiligingsbedrijf heeft een unieke werkmethode, die ervoor zorgt dat heel Noord-Holland ‘gedekt’ is wat veiligheid betreft. “Mijn vader kwam jaren geleden in contact met beveiligers van El Al. Zij bleken heel anders te werken.” Desiré legt uit: “Wij hebben hun manier van werken, in cirkels, overgenomen. We hebben op de kaart van Noord-Holland cirkels gemaakt die elkaar overlappen. Als in een regio iets gebeurt, komt de beveiliger uit die cirkel ter plaatse. Als hij verhinderd is, neemt de beveiliger uit de dichtstbijzijnde cirkel het onmiddellijk over. Iedereen bewaakt zijn eigen cirkel, maar ook die van een ander. Dit werkt uitstekend.”
Veilig gevoel
De meldkamer kan verschillende meldingen tegelijk ontvangen: van inbraak tot een overval en van een paniekreactie tot brand. “Maar ook het alarm van een koelcel die uitvalt in een apotheek bijvoorbeeld. We beveiligen niet alleen panden en systemen, maar ook mensen. Niet alleen rijke mensen met een alarmsysteem, ook mensen zonder alarmsysteem die gewoon een veilig gevoel willen hebben.”
Bedrijven van klein tot groot vinden in Regio Control een betrouwbare beveiligingspartner. “Bij de één zijn we 24 uur per dag aanwezig, bij de ander doen we alarmopvolging. Ook sluiten we panden, bijvoorbeeld kantoorpanden waar niet bekend is wie als laatste naar huis gaat. Wij lopen elke dag een sluitronde: we sluiten ramen en deuren en controleren alles. We verzorgen ook sluitbegeleiding, zoals bij tankstations waar mensen alleen werken. Aan het einde van hun dienst begeleiden we hen bij het afsluiten en controleren we of alles in en rond het pand veilig is.”
Divers team
Van de meldkamer tot zo’n ‘sluitdienst’: de mensen van Regio Control komen van alles tegen. “We hebben op dit moment zeventig medewerkers in dienst. Zij hebben allemaal opleidingen en trainingen gehad, hebben hun beveiligingspapieren en zijn volledig gecertificeerd. Ook EHBO, BHV en de Verkeersregelaarspas zijn daarbij belangrijk: niet alleen komen wij vaak als eerste aan bij ongevallen, ook huren bedrijven ons in om te helpen bij calamiteiten. Wij treden bijvoorbeeld ook wel op als de BHV van een bedrijf.”
Voordat Desiré directeur werd, was zij acht jaar operationeel manager van het bedrijf. “Ik was leidinggevende van het personeel. De manier waarop ik dat deed: echt als mensenmens, vanuit mijn gevoel, hanteer ik nog steeds. Ik kijk waar medewerkers goed in zijn en wat ze leuk vinden, zodat zij echt in hun kracht staan tijdens hun werk. Sommigen zijn perfect op hun plek op de meldkamer: zij reageren snel en adequaat op meldingen. Anderen komen beter tot hun recht tijdens het uitvoeren van surveillances, ook hebben we mensen die erg sociaal zijn en graag receptiediensten draaien en op evenementen staan. En een grote groep houdt juist van afwisseling en wil alle activiteiten meedraaien.”
Het standaard beeld van de beveiliger als uitsmijter: een grote sterke man die net zo breed als lang is, is dan ook niet wat Regio Control nastreeft. “Onze mensen zijn goed getraind en komen met woorden een heel eind. Zij worden vaak meer gezien als gastheren en gastvrouwen. Mensen voelen zich veilig en prettig bij onze medewerkers, daar gaat het om. Ik ben er trots op dat ik kan zeggen dat wij de juiste mensen op de juiste plek hebben: een team waar je op kunt bouwen.”
Academy
Regio Control biedt zelf ook opleidingen en trainingen aan, in een eigen Academy. “Nieuwe medewerkers kunnen bij ons intern worden opgeleid. Zij kunnen met alle afdelingen meelopen en alle facetten van het vak meemaken. Dat is uniek in onze branche: wij hebben alles in eigen huis, dus je kunt overal van proeven.” Tijdens de coronacrisis is zo’n 40% van alle beveiligers in Nederland iets anders gaan doen: om nieuwe mensen te krijgen is het belangrijk hen een aantrekkelijke werkplek en goede toekomst te bieden. “Naast de eigen Academy hebben we goede contacten met de scholen in onze regio én merken we dat werknemers die elders hebben gewerkt, naar ons terugkeren. Dat zien we al groot compliment!”
Feestweek
In augustus houdt Regio Control een feestweek om het jubileum te vieren. “We hebben vanwege corona twee jaar lang niets kunnen organiseren. We hebben dus iets in te halen, niet alleen voor werknemers en in het bijzonder onze jubilarissen, maar ook voor relaties en klanten.” Zo is het de bedoeling om voor leveranciers en installateurs (die klanten aansluiten bij de meldkamer) interessante sprekers te laten komen. Op andere dagen kunnen klanten kennismaken met de directie, het management én het operationele team. “Daarnaast verzorgen onze hondenbegeleiders demonstraties van pakwerk en het opsporen van drugs en explosieven. Bovendien laten we in een buitensetting zien hoe we werken in de meldkamer: wat gebeurt daar precies en wat ziet een centralist?”
Zo wordt gevierd dat Regio Control al een kwarteeuw succesvol de provincie beveiligt, dankzij Noord-Hollandse nuchterheid, loyaliteit en kwaliteit. “Passie hebben voor je werk: dat karakteriseert ons bedrijf en onze mensen. Klanten zien onze meerwaarde, wij doen wat we beloven. Ze voelen zich veilig bij ons en medewerkers voelen zich thuis bij ons. Persoonlijke aandacht is het sleutelwoord. Soms ook letterlijk als een klant je zijn huissleutel in de hand drukt en daarbij echt even wat moet wegslikken. Dat voelen wij ook, we geven dan aan: het komt goed, je woning is bij ons in goede handen, daar mag je op vertrouwen. Dat is het mooiste wat er is.”