Enorm eager en met een frisse blik: de 23-jarige Jim Willems is de vierde generatie die zijn intrede maakt in het familiebedrijf dat zijn overgrootvader zeventig jaar geleden startte. Banden – en alles wat ermee kan – boeien hem mateloos, maar industrieel en grondverzet hebben zijn hart gestolen. “Ik wil alles weten.”
De dynamiek die bij veel klanten heerst, vindt Jim Willems fascinerend. “Sinds een aantal maanden werk ik als allround medewerker bij Industrial Tyres Amsterdam, een zusterbedrijf van Profile Car & Tyre Service. Ik ben al bij heel wat klanten in Amsterdam geweest, vooral ook in het Westelijk Havengebied waar we zelf ook zitten.” Doel van al die bezoeken is meer dan kennismaken. Jim Willems wil het hele proces bij de klanten goed doorgronden, zien wat ze doen en hoe ze werken. “Hoe intensief zetten ze hun machines in? Hoe zijn de omstandigheden? Welke banden gebruiken ze nu?”
Ogenschijnlijk eenvoudige vragen, maar ze leveren belangrijke knowhow. Want als Jim Willems goed begrijpt waar klanten tegenaan lopen kan hij ze ook beter adviseren. “Hoe zorg je ervoor dat je zo min mogelijk banden verslijt? Dat hangt natuurlijk af van het soort band, maar zeker ook van de manier waarop je je machine gebruikt en of je de banden goed onderhoudt. Welke oplossing het beste past en welk advies het meeste effect zal sorteren is dus bij elke klant anders.”
Regie bij de klant
Het beoogde eindresultaat is wél overal hetzelfde: bij Industrial Tyres Amsterdam willen ze elke klant zoveel mogelijk de regie geven over zijn machines en bedrijfsprocessen. “Een klapband wil je voorkomen, logisch. Niet alleen omdat het gevaarlijk is, maar omdat het altijd slecht uitkomt. Door een klapband liggen processen stil, kunnen medewerkers niets meer doen omdat je niet een-twee-drie een nieuwe band hebt geregeld en loop je dus tegen onnodige kosten aan. Dat wil elke ondernemer altijd voorkomen.”
Duurzame extra’s
Dat die visie in het voordeel van de klanten werkt, staat voor Jim Willems vast. “We kwamen eens bij een bedrijf dat elk jaar vijftig nieuwe banden aanschafte. Dat hebben we teruggebracht tot zes nieuwe banden per jaar.” Die duurzame aanpak spreekt klanten aan. Banden zijn vaak een dure investering, daar wil je optimaal gebruik van maken. “Zuiniger rijden, bandenspanning op peil, niet te warme omstandigheden en het belang van een schoon terrein: zulke tips lijken inkoppers, maar hebben enorm veel effect. Minder lekke banden, minder slijtage en minder brandstofverbruik”, legt Jim Willems uit.
Trojan Tyre
De échte kracht van Industrial Tyres Amsterdam zit hem in de banden zelf. “Wij kiezen bewust voor de betere, iets duurdere banden omdat de prijs-kwaliteitverhouding daarvan het echt wint van de goedkopere banden.” Ook hebben ze speciale banden in het assortiment, zoals de Trojan Tyre. “Deze band met rubberen kern is perfect geschikt voor heftrucks. De band combineert de levensduur van een massief rubberen band met het comfort van een luchtband”, zegt Jim Willems. De experts bij Industrial Tyres Amsterdam zitten bovenop technische innovaties en andere ontwikkelingen in de bandenbusiness. Zo is het bedrijf al jaren Europees importeur van Tyre Life, een vloeistof die je injecteert in de band om de conditie van de band en de velgen langer goed te houden. Ook spoor je lekkages zo sneller op. “Proactief met je banden en je materieel bezig zijn – dát stimuleren wij altijd.”