Het online veilinghuis BVA Auctions opende op 30 april 2022 een (online) sneaker veiling met diverse exclusieve modellen van Nike. Er worden 29 exclusieve sneakers geveild, waaronder de Nike MAG, de Nike Air Max 1/97 Sean Wotherspoon en de Nike SB Dunk Low x Ben & Jerry’s ‘Chunky Dunky’. De veiling sluit op maandag 9 mei om 19:00 uur. Voor geïnteresseerden is het mogelijk om de sneakers te bewonderen tijdens de kijkdag op 6 mei van 11:00 tot 16:00 in het Venture Café gevestigd in de Rotterdamse innovatiehub het Cambridge Innovation Centre (CIC).
Tijdens de kijkdag zijn 29 exclusieve paren te bewonderen. Modellen als de Nike MAG, de Dior x Air Jordan 1 High en andere speciale releases worden getoond. Naast deze bijzondere modellen zijn er ook een aantal collaborations te zien zoals met: Travis Scott, Patta, Supreme, Dior en Eminem. Van het paar dat in samenwerking met Eminem is gemaakt zijn er maar 8 wereldwijd te vinden. Één daarvan zal worden geveild. De sneakers zijn in uitstekende kwaliteit zijn nooit gedragen en komen uit een privécollectie van een individuele verzamelaar.
De veilingmeester legt uit
Roel Goedhart is BVA veilingmeester en legt uit waarom de sneakers zo kostbaar zijn, ‘de laatste jaren zien we de verzamel hype overwaaien uit Japan en Amerika waar exclusieve sneakers verzamelen al jaren een trend is. Ik verwacht de aankomende jaren een sterk opwaartse marktbeweging betreft de waarde van dit soort exclusieve sneakers. Bij veilingen van kunst en exclusieve fashion items komt naast de gelimiteerde beschikbaarheid en de economische wet van vraag en aanbod ook veel emotie kijken. En emotie drijft prijzen op. De toegenomen populariteit van deze exclusieve sneakers maken het op dit moment een goede en waardevaste aankoop. Of het ook een goede investering is? Dat ligt er maar net aan wanneer je weer verkoopt.’ Aldus Goedhart, veilingmeester
Rotterdamse innovatiehub: Cambridge Innovation Centre (CIC)
Normaal gesproken brengt CIC samen met non-profit zusterorganisatie Venture Café – de Rotterdamse innovatie community bij elkaar. De afgelopen jaren waren er in totaal zo’n 50.000 bezoekers aanwezig tijdens de gecombineerde events. Nu host CIC geen mensen maar kostbare exclusieve sneakers.‘Creativiteit, ondernemerschap en innovatie zijn kernwaarden van CIC. Deze waarden komen samen in de bijzondere collectie Nike sneakers. We twijfelden dan ook geen moment toen ons werd gevraagd om de kijkdag te hosten. Normaal gesproken hebben we vooral innovatieve ondernemers over de vloer. Vrijdag ontvangen we met heel veel plezier de fashionistas, verzamelaars, lifestyle journalisten en andere geïnteresseerden.’ Aldus Joyce Kornet-Vreugdenhil, General Manager CIC Rotterdam