Enorm veel gemak, het scheelt handwerk en een negatief verhaal verandert nu automatisch in een positief verhaal. Dat zijn de conclusies van horecaondernemer Stephan van Veen van restaurant Meatz over de live koppeling tussen het CashDesk POS-systeem en de Mobile Marketing Cloud van CM.com. Als eerste in de food delivery sector laat hij klantdata op deze manier automatisch voor hem werken met als resultaat een hogere klanttevredenheid en een groter aantal bestellingen.
‘Sorry dat je niet de service kreeg die je van ons mocht verwachten. We hebben daarom een goedmaker voor jouw geduld.’ Klanten die hun eten te laat thuis bezorgd krijgen, hebben nog dezelfde avond een excuusmail of sms van Meatz. ‘Die snelheid levert een hoop positieve reacties op. Eerst controleerde ik handmatig elke maandag welke bestellingen te laat waren bezorgd. Dan zaten er al een paar dagen tussen en waren de eerste frustraties al geuit door klanten. Vaak via social media’, vertelt Stephan van Veen van restaurant Meatz in Voorschoten.
Meteen een excuusmail of sms
‘Nu registreert het POS-systeem de tijdstippen van bestellen en bezorgen. Valt dat buiten de bezorgkaders, dan wordt dankzij de koppeling met CM.com meteen een excuusmail of sms verzonden. Volledig automatisch. Die live koppeling voorkomt dat het negatieve woord eruit gaat, doordat we er op deze manier bovenop zitten. We nemen nog diezelfde avond boosheid weg door te reageren met een gebaar. Dat levert een hoop positieve reacties op.’
Procesmatig
‘Food delivery bedrijven werken heel procesmatig. Elke seconde telt vanaf het moment dat de bestelling binnenkomt’, vertelt Rolf van Alten, ceo van CashDesk. Ons POS-systeem is er op ingericht om die processen zo efficiënt en effectief mogelijk te laten verlopen. De klantdata staat al goed geregistreerd in het POS-systeem, alleen werd er nog te weinig mee gedaan omdat het arbeidsintensief en tijdrovend is. En dat terwijl het wel noodzakelijk is om de kwaliteit en de reputatie te bewaken.’
‘Daarom zijn we ook blij dat we voor onze gebruikers nu ook het stukje nazorg aan consumenten kunnen maximaliseren en optimaliseren, mocht het onverhoopt anders lopen met de bezorging dan de bedoeling was.’
Kansen
Volgens Jerfi Lobato, manager van CM.com biedt de koppeling met het POS-systeem van CashDesk kansen aan horecaondernemers. ‘Uit klantdata kun je veel meer halen dan bij wie het eten te laat wordt bezorgd. Wie heeft al lange tijd niet besteld? Wie bestelt welk eten? En meer. Deze groepen kun je filteren om daar vervolgens gerichte acties op uit te voeren. Bijvoorbeeld door hen een tegoedbon te sturen’, vertelt Jerfi.
‘Vanuit het CashDesk POS-systeem is vrijwel alles eenvoudig in te stellen. De koppeling met CM.com maakt het ondernemers mogelijk om de klantdata voor hen te laten werken en dit potentieel te benutten.’
Van Alten: ‘Via het POS-systeem is zelfs zo in te stellen dat bij 20 minuten vertraging een andere actie wordt uitgevoerd dan bij 10 minuten vertraging. De mogelijkheden zijn enorm toegenomen nu we samenwerken met CM.com. Het was een logische keuze, gezien hun ervaring met een landelijke pizzaketen. Ze kennen de problematiek in de food delivery sector en weten ze wat er nodig is om consumenten tevreden te houden. Bovendien werken ze als een goed geoliede marketingmachine. We weten zeker zijn dat dit een effectief en efficiënt samenspel wordt met het CashDesk POS-systeem, wat meer dan alleen tijdwinst voor food delivery ondernemers zal opleveren.