In de gezelligste buurt van Amsterdam bevindt zich het kantoor en de showroom van Dijksman Communicatie (DC), het PR- en communicatiebureau dat veertien jaar geleden opgericht werd door Karin Dijksman. Ze vertelt aan Kijk op Noord Holland over haar bureau: “Wij kiezen merken waar we van houden of waar we op slag verliefd op worden. Pas dan kunnen we vol passie erover vertellen.”
“De producten en de merken die we vertegenwoordigen zou ik cadeau willen doen aan mijn beste vrienden of familie, dat is de selectie. Ik word ook steeds kritischer; als er bijvoorbeeld niet nagedacht wordt over de footprint van het product waar wij voor benaderd worden, dan laat ik het voorbij gaan. Ik ben dan ook heel trots om merken te vertegenwoordigen die op het gebied van duurzaamheid en diversiteit zich onderscheiden, denk bijvoorbeeld aan het designmerk CIRCUFORM en de Fairtrade cadeauwinkels van WAAR.”
Waarin zijn jullie gespecialiseerd?
“Ons specialisme is PR en communicatie, maar inmiddels hebben we ook specialisten in huis op het gebied van influencer marketing en branding. De grenzen vervagen en vooral onze internationale klanten hebben behoefte aan een one-stop-shop: alles op één plek. Gelukkig zijn we een klein bureau zonder teveel lagen, waardoor we gemakkelijk kunnen schakelen. We werken ook al jaren samen met een groep freelancers en als het nodig is dan kunnen we uitbreiden. We zijn allemaal ongelofelijk trots op onze klanten, ze hebben zich in deze pittige tijden goed aangepast aan de nieuwe regels en wensen van de consument. Wij hebben ook direct onze werkwijze aangepast om journalisten, stylisten en onze doelgroepen te blijven bereiken. We hebben een digitaal magazine geproduceerd met interviews, beelden en verhalen om toch onze contacten te blijven inspireren. Ook op Instagram proberen we dagelijks onze avonturen te delen.”
Waar krijg je energie van?
“Als ik mee mag denken om de naamsbekendheid van een merk te vergroten, op een positieve manier. En dat het vervolgens gigantisch goed verkocht wordt, want ik ben een ondernemer in hart en nieren. Iedere euro die je investeert in communicatie moet wel iets in beweging brengen. Je kunt nooit beloven dat je door een PR-campagne ineens je volledige assortiment verkoopt, maar door op de juiste plekken de juiste boodschap te verkondigen gaan mensen toch over je praten en gaat alles rollen. Maar ook de merken met een geweldige naamsbekendheid hebben vind ik superinteressant: je moet ervoor zorgen dat ze aantrekkelijk blijven en dat ze blijven vernieuwen en de juiste ambassadeurs kiezen. We hebben een prachtig portfolio met sterke merken, zoals: Lacoste, Omega, Fratelli Rossetti, Havaianas, KitchenAid, GUESS, Unisa, ELLESSE, Pandora, StoryTiles, KAPPA, Lexus, Toyota, Designroute GLUE, Greve, Warmbat, Farrow & Ball, Amsterdam The Style Outlets, CottonBird, Isey Skyr, etc.”
Welke uitdagingen liggen er?
“In deze snel veranderende maatschappij is het belangrijk om ook goed op de hoogte te blijven van wat er speelt bij ondernemers, overheid en consumenten. De behoeften veranderen en dat zien wij direct bij de plannen die de merken doorsturen. Het afgelopen jaar zijn er gigantisch veel mensen thuis gaan verbouwen en thuis taarten gaan bakken. Wij vertegenwoordigen Farrow & Ball en KitchenAid en de producten waren niet aan te slepen. Toch moet je goed blijven nadenken over de toekomst, alles is nu heel erg naar binnen gericht geweest, maar blijft dat zo? Ik leer heel veel van filosofie. Filosofen nemen je mee op reis door de geschiedenis en laten zien hoe de mens zich ontwikkelt en gedraagt in moeilijke tijden.”
Hoe belangrijk is het team?
“Mijn collega’s zijn goud waard: we hebben zo’n goede sfeer, het bruist van de energie en we hebben ontzettend veel plezier op kantoor. Dat werkt aanstekelijk: klanten, stylisten en artiesten blijven vaak hangen en vaak ontstaan er spontaan mooie samenwerkingen.”
DC wint SERMO GLOBE
Dijksman Communicatie vertegenwoordigt al jaren internationale klanten en het bureau maakt onderdeel uit van het wereldwijde netwerk van SERMO Communications, opgericht door SAATCHI in Londen. Vorig jaar won DC de SERMO GLOBE, de onderscheiding voor de beste online campagne tijdens de pandemie.