Fratelli Rossetti heeft ervoor gekozen om haar lente-zomer 2022-campagne op Sicilië te fotograferen tussen de monumentale werken van Fiumara d’Arte (in de Halaesa-vallei in de provincie Messina), een van de grootste openluchtsculptuurmusea in Europa, ontworpen door beschermheer Antonio Presti.
De kolossale werken, gelegen op de plek waar ooit de Tusa-rivier stroomde, creëren een suggestieve en poëtische setting voor een collectie waarvan elk detail de kunst van vakmanschap oproept.
Schoonheid in naam van alle kunsten
“Sinds een aantal seizoenen associëren we onze communicatie met de kunstwereld. We geloven dat het delen van schoonheid, vooral in deze moeilijke tijden, een belangrijke missie is voor een merk als het onze, dat altijd de waarde van cultuur heeft gepromoot”, zegt Luca Rossetti, de CEO van het merk.
“Weer een kans om schoonheid te delen in naam van alle kunsten”, zegt de kunstenaar en mecenas Antonio Presti. “De Halaesa-vallei in het hart van de Nebrodi, de symbolische locatie van het openluchtmuseum Fiumara d’Arte en het museumhotel Atelier sul Mare, krijgt een nieuwe invulling door de hedendaagse taal van de Fratelli Rossetti 2022-campagne. Een combinatie van kunst en mode die de huidige ecologische, sociale en culturele zorgen weerspiegelt. De campagne helpt om het profiel van een buitengewoon gebied van Sicilië en zijn oude dorpen te vergroten.”
Nieuwe campagne
De nieuwe campagne is toevertrouwd aan de bekwame modefotograaf Federico Sorrentino, die veel aandacht besteedt aan contouren, geometrie en perspectief. Menselijke onderwerpen versmelten met hun omgeving en creëren een gevoel van harmonie tussen verschillende vormen en kleuren.
De volgende werken zijn te zien in de campagne:
• • “Energia Mediterranea” (Mediterrane Energie) van Antonio Di Palma, een blauwe golf die op de weiden in het binnenland ligt, maar aan de horizon naar de zee kijkt.
• • “Piramide al 38 Parallelo” (Piramide van de 38e Parralel), een reflectie van kunstenaar Maurizio Staccioli over de relatie van de mens met de eeuwige en vergankelijke aard van het leven.
• • “Labirinto di Arianna” (Arianna’s Labyrinth) ligt, met zijn structuur van concentrische cirkels gecreëerd door kunstenaar Italo Lanfredini, op een heuvel in het gebied.
• • “Monumento per un Poeta Morto” (Monument voor een Dode Dichter) van Tano Festa, ook wel bekend als het “Venster naar de Zee”, is een grote blauwe lijst die uitzicht biedt op de eindeloze zee.
De waarden en imago van het merk
Het concept is het resultaat van een gezamenlijk project van creatief bureau Motel 409 en artistiek adviseur Sergio Colantuoni, die samen de waarden en het imago van het merk wilden overbrengen.
Fiumara d’Arte, ontworpen en gemaakt door Antonio Presti, is een openluchtmuseum bestaande uit een serie van twaalf werken van internationaal bekende hedendaagse kunstenaars, gelegen langs de oevers van de rivier de Tusa, nu een beek die uitmondt in de Tyrrheense kust van Sicilië bij Castel di Tusa (Messina). De excentrieke Siciliaanse filantroop ontwierp ook het Atelier sul Mare in Castel di Tusa, dat tot leven komt wanneer gasten verblijven. De gasten kunnen nu kunst ervaren op een andere manier dan alleen visueel ervan te genieten, maar door er juist een integraal onderdeel van te worden.
Fratelli Rossetti
Fratelli Rossetti heeft in de loop van haar 70-jarige geschiedenis kleine en grote revoluties in de modewereld teweeg gebracht. Vandaag zet het merk zijn missie voort en combineert het een lange traditie van vakmanschap met uitgebreid onderzoek naar innovatie, met behoud van de kenmerkende elegantie. Dankzij het vermogen om hedendaags design en handmatige technieken te combineren, is Fratelli Rossetti een internationale ambassadeur voor ‘Made in Italy’ en Italiaanse stijl.