Europese marktleider in campingvakanties, Vacansoleil, ziet een grote stijging in het aantal boekingen voor korte verblijven in Nederland, België Duitsland en Luxemburg. Ten opzichte van het voorseizoen van 2022 steeg het aantal Nederlanders dat één tot drie nachten weg is gegaan of nog gaat tot eind juni dit jaar met 44%.
Data van touroperator Vacansoleil toont aan dat Nederland te maken heeft met de grootste groei in boekingen voor korte verblijven. Nederlandse campings werden dit voorseizoen ruim 74% meer geboekt ten opzichte van 2022. Ook het aantal boekingen voor Duitsland (66%) en België (18%) zijn gestegen.
Eigen land blijft populair
Ook blijkt een verblijf in eigen land nog altijd het meest populair wanneer het gaat om korte verblijven. Maar liefst 59% van de reizigers koos ervoor om niet de grens over te gaan. Op de tweede plaats komt een verblijf in Duitsland (18%), gevolgd door 13% in Luxemburg en ruim 9% in België.
“Het voorseizoen kent meerdere weekenden waarin velen een extra dag vrij hebben of gemakkelijk kunnen opnemen, zoals Pasen, Hemelvaart en Pinksteren. Die zijn natuurlijk ideaal om er even een paar dagen tussenuit te gaan! Het is mooi om te zien dat steeds meer Nederlanders hierbij kiezen voor een kort verblijf op een camping en de voordelen ontdekken. Ten opzichte van andere locaties kan ook hier worden overnacht in een moderne accommodatie waar je niets tekort komt, terwijl het minder kosten met zich meebrengt”, aldus Jacky Lambert, Commercieel Directeur bij Vacansoleil.
Lambert: “Sinds de introductie van glamping in 2018 is glamping – glamorous camping – een ware trend geworden. We zien het aantal Nederlanders dat kiest voor een luxe verblijf ieder jaar opnieuw groeien. Afgelopen jaar hebben wij naast de populaire safari- en bungalow tenten, ook lodges en chalets aan het aanbod toegevoegd. Ook daarin is een gigantische stijging te zien in het aantal boekingen. Dat geldt zowel voor de korte verblijven als het totaal aantal boekingen voor 2023. Voor ons is dit een teken om het glamping aanbod continu te blijven uitbreiden en optimaliseren.”